KOLEJOWE
SCHNEIDEMUHL
Pierwsze połączenie
kolejowe Piła otrzymała
w dniu 27 lipca 1851 roku.
Oddano wówczas do
eksploatacji trasę
kolejową Krzyż - Piła
- Bydgoszcz wraz z mostem
kolejowym przez Gwdę.
Budowę tej linii
rozpoczęto w roku 1848.
W roku 1852 przedłużono
ją do Tczewa, a w 1857-
do Frankfurtu nad Odrą,
gdzie połączono ją z
odcinkiem torów
biegnących do Berlina.
Linia ta, początkowo
jednotorowa, stanowiła
część wielkiej
magistrali kolejowej, tzw.
Królewsko - Pruskiej
Kolei Wschodniej, która
w roku 1867 połączyła
Berlin z Królewcem. W
styczniu 1871 roku
uruchomiono linię
kolejową Piła -
Złotów, przedłużając
ją następnie do Chojnic.
W maju 1879 roku oddano
do eksploatacji trasę
Poznań - Piła -
Szczecinek, a w
listopadzie 1881 roku:
linię Piła - Wałcz.
W ciągu 20
lat Piła stała się
więc jednym z
największych węzłów
kolejowych we wschodniej
części Niemiec. Węzeł
ten miał jednocześnie
olbrzymie znaczenie
militarno - strategiczne.
Na stacji kolejowej w
Pile zaznaczył się
systematyczny wzrost
ruchu osobowego i
przewozu towarów. W roku
1913 wyjechało stąd 575
tys. osób (w
Wielkopolsce więcej
pasażerów wyjechało
wówczas tylko z Poznania
i Bydgoszczy). Podróżni
wyruszający z Piły
korzystali z dobrze
wyposażonego dworca
klasy Ia. W roku 1884 w
budynku stacyjnym
mieściły się: 3
poczekalnie ( o pow. 355m.kw.),
biura stacyjne z
telegrafem, 3 pokoje dla
poczty oraz 2 mieszkania
służbowe. Na dworcu
znajdowały się także 2
stacje pomp, dźwig oraz
budynek ekspedycji
towarowej z magazynem i
krytą rampą. Na terenie
dworca oraz przy budowie
linii kolejowych i ich
eksploatacji znalazło
zatrudnienie wielu
pracowników fizycznych i
umysłowych. W roku 1884
na dworcu zatrudnionych
było m.in. 57
robotników stacyjnych,
27 zwrotniczych i ich
pomocników oraz
kilkudziesięciu
robotników magazynowych,
stróży i innych.
Miejscem pracy zarobkowej
dla jeszcze większej
grupy robotników stały
się zakłady naprawcze
taboru kolejowego,
będące także
własnością Reichsbahn
Ausbesserungswerk. W
latach 1870-1874
zbudowano okrągłą
lokomotywownię, w
przeszłości zwaną
parowozownią. Była ona
konstrukcją wzorcową
dla późniejszych
okrągłych parowozowni
zbudowanych m.in. w
Hamburgu, Magdeburgu i
Altonie.
Jak wykazały
badania Biura Studiów i
Dokumentacji Zabytków
Techniki we Wrocławiu,
jest ona jedyną
ocalałą i najstarszą w
Europie. Ze względu na
jej walory historyczno-techniczne
została wpisana w
rejestr zabytków
województwa
wielkopolskiego, mimo to
niszczeje. Wracając do
zakładów naprawczych
przy ulicy Warsztatowej,
zostały one zbudowane w
1902 roku. Naprawę
parowozów rozpoczęto
przypuszczalnie w roku
1906. Po dalszej
rozbudowie zakładów w
latach 1909-1910, w
szczytowym okresie swego
rozwoju zatrudniały one
około 2 tysiące osób.
W okresie hitlerowskim
próbowano podnieść
znaczenie Piły jako
węzła komunikacyjnego.
Zabiegi te jednak nie
przyniosły większych
rezultatów. Nadal nie
było większego ruchu
granicznego na liniach
kolejowych Piła -
Chodzież i Piła -
Czarnków. Przez Piłę
podążały natomiast
liczne ekspresy w
kierunku Chojnic i dalej
do Gdańska oraz do
Królewca, a także do
Bydgoszczy i dalej do
Olsztyna, oraz w
przeciwnym kierunku - do
Berlina. Przejeżdżały
też na tych liniach
tranzytem pociągi
towarowe.
Pasażerowie
udający się z Piły do
Polski korzystali z
pociągów osobowych
kursujących na trasie
Piła - Bydgoszcz. Skład
ich był polski, a
odprawa celna pasażerów
odbywała się na dworcu
w Pile. Np. mieszkańcy
Wschowy udający się w
celu załatwienia swych
spraw urzędowych do
Piły musieli przejechać
drogą okrężną 343km,
tracąc na to 13 godzin.
Usprawnienie komunikacji
w obrębie prowincji
Grenzmark Posen -
Westpreussen nastąpiło
dopiero po roku 1928,
kiedy to Komisja
Komunikacyjna Reichstagu
podjęła ustawę o
rozbudowie na tym terenie
sieci dróg żelaznych i
bitych. Decydowały tu
jednak względy
wyłącznie strategiczne.
W czasach 2 wojny
światowej na terenie
zakładów naprawczych
taboru kolejowego
utworzono obóz pracy.
Robotnicy pracowali przy
budowie i naprawie torów
kolejowych. W czasie walk
o wyzwolenie miasta, na
stacji kursował
niemiecki pociąg
pancerny, a sama stacja i
okolice stacji były
silnie bronione.
Materiał
opracował: Krystian
Szczelczyk
Wykorzystano
następujące materiały:
"Piła, zarys
dziejów"- Z. Boras,
Z. Dworecki
"Tygodnik Nowy"
- nr.12(2005) - J. Utkin