OKRĄGLAK - parowozownia w
Pile
Najcenniejszym z zachowanych zabytków architektury przemysłowej w
Pile jest okrągła parowozownia wraz z
przyległymi obiektami. Trwale wpisała
się ona w krajobraz miasta. Obecnie jest
jedynym zachowanym w oryginalnym
kształcie obiektem tego typu w Polsce i
jednym z nielicznych w Europie. Zespół
obiektów parowozowni został objęty
ochroną konserwatorską. Niestety,
następuje jego stopniowe niszczenie na
skutek zaniechania wykonywania
normalnych czynności konserwacyjnych.
Gdyby nie jej solidna konstrukcja
uległaby ona już zawaleniu. Jedynym
ratunkiem może być jej zagospodarowanie
na cele transportowo-produkcyjne,
ekspozycyjne, itp., poparte niezbędnymi
środkami przeznaczonymi na
przeprowadzenie koniecznych prac
remontowych. Z tą myślą grupa Pilan
interesująca się historią miasta i
kolei, powołała stowarzyszenie pod nazwą
Pilska Parowozownia – OKRĄGLAK,
zarejestrowane w Krajowym Rejestrze
Sądowym w dniu 29 marca 2007. W chwili
obecnej trwają prace studialne nad
przygotowaniem koncepcji wykorzystania
nie tylko samej hali okrąglaka, ale
całego zespołu zabytkowych obiektów
kolejowych: zaplecza
biurowo-magazynowego oraz warsztatów z
wieżą ciśnień. Opracowane materiały
zostaną przedstawione właścicielom
obiektów, władzom samorządowym oraz
innym podmiotom, które mogłyby
uczestniczyć w projekcie.
Kolej w historii Piły odegrała znaczącą rolę. Stanowiła
element miastotwórczy, dawała pracę
znacznej liczbie mieszkańców miasta i
okolic prawie do końca XX wieku.
Początki kolei w Pile sięgają połowy XIX
wieku. Po przeszło 10 latach od podjęcia
pierwszych prac przygotowawczych, a w
trzy lata po ich rozpoczęciu, uroczyście
otwarto w dniu 27 lipca 1851 roku
pierwszą linię kolejową przechodząca
przez Piłę. Stanowiła ona część traktu
Kolei Wschodniej (Ostbahn) z Berlina do
Królewca. Ze względów na zasięg
ówczesnych parowozów, który wynosił co
najwyżej kilkadziesiąt kilometrów,
konieczne było wyposażanie niektórych
stacji w urządzenia umożliwiające
uzupełnienie zapasu węgla, wody, czy też
wymianę parowozu. Jedną z nich była
stacja w Pile.
W 1868 roku została podjęta uchwała parlamentarna o budowie
linii Piła – Chojnice – Tczew, dzięki
której nastąpiło skrócenie o 34
kilometry trasy w stosunku do tej przez
Bydgoszcz. Z chwilą otwarcia linii w
kierunku Tczewa w dniu 16.01.1871 roku
(linię budowano etapami, cały odcinek z
Piły do Tczewa był przejezdny dopiero od
15.08.1873r.) Piła uzyskała status
stacji węzłowej. Wspomniane decyzje
spowodowały pilną potrzebę rozbudowy
zaplecza technicznego. Można pokusić się
o stwierdzenie, że spowodowało to drugie
narodziny pilskiej stacji. Inwestycje te
realizowano w latach 1870-1874. Prócz
wybudowania (nowego) budynku stacyjnego,
zaprojektowano (jako wzorcową dla
Królewsko-Pruskiej Kolei Wschodniej) i
wybudowano parowozownię z centralną
obrotnicą, budynek biurowy ze
zbiornikiem wody, kotłownię, warsztat,
wieżę ciśnień i ujęcie wody.
Parowozownia to budowla przeznaczona do postoju lokomotyw
parowych. Prowadzi się w niej wszelkiego
rodzaju prace związane z ich bieżącym
utrzymaniem: przygotowaniem do jazdy,
zabezpieczeniem po jej zakończeniu oraz
wykonaniem drobnych napraw. Towarzyszą
jej inne budowle i urządzenia:
warsztaty, biuro i dyspozytornia,
szatnie, jadalnia, noclegownia, magazyny
(części, smarów, itp.), kotłownia,
stacja pomp i zbiornik na wodę (wieża
ciśnień) oraz składowisko węgla. Mając
na względzie uwarunkowania techniczne
obsługi ruchu kolejowego wszystkie
wymienione budowle i urządzenia
usytuowano pomiędzy torami linii
kolejowych wychodzących w kierunku
Bydgoszczy i Chojnic.
Nowa parowozownia w kształcie szesnastokąta z usytuowaną
centralnie obrotnicą umożliwiała
przemieszczanie lokomotyw o długości do
11 m. Wyposażono ją w trzy bramy
wjazdowe co pozwalało na jednoczesne
stacjonowanie 13 i obrządzanie 1-3
lokomotyw. Hala główna ma średnicę 31 m
i wysokość 16 m, otoczona jest nawą o
szerokości 9,7 m i wysokości 6,2 – 8 m.
Kopuła hali, wsparta jest na 16
żeliwnych słupach, zwieńczona żaluzjowym
wywietrznikiem o średnicy 6,5 m i
wysokości 2 m. Konstrukcję dachu stanowi
szkielet zmontowany z nitowanych
stalowych elementów, a jej poszycie
wykonane jest z desek pokrytych papą. W
kopułę, nad każdym stanowiskiem
postojowym, wbudowano wywietrznik (w
formie komina) pozwalający na
wyprowadzenie na zewnątrz pary i dymu z
komina czynnego parowozu. Od okalającej
stanowiska postojowe nawy kopuła
oddzielona jest wysokim na ok. 2 m,
przeszklonym świetlikiem złożonym z 64
modułów (po 4 w każdym z 16 segmentów).
Dach nawy konstrukcyjnie wsparty jest na
nitowanych kratownicach opierających się
jednym końcem na ścianie zewnętrznej,
drugim na słupie żeliwnym. Poszycie
drewniane z desek przymocowanych do
poprzecznych krawędziaków pokryte jest
papą. Cała konstrukcja dachu wzmocniona
jest licznymi stalowymi naciągami
łączonymi śrubami rzymskimi.
W większości ścian bocznych usytuowano po dwa
otwory okienne. W trzech z nich
wbudowano bramy wjazdowe (obecnie pełne
stalowe, pierwotnie o konstrukcji
drewnianej z przeszkleniem), a do jednej
dobudowano łącznik do budynku biurowego
ze zbiornikiem wody na ostatniej
kondygnacji. Wszystkie ściany
(zewnętrzne i wewnętrzne) wymurowane są
z cegły, zewnętrznie spoinowane,
wewnątrz bielone lub tynkowane i
malowane (w wydzielonych
pomieszczeniach). Tory (postojowe i
wjazdowe) wyposażone są w kanały
rewizyjne o długości 12,5 – 13,5 m
Do głównej hali przylegają bezpośrednio
dwa pomieszczenia magazynowe (dobudowane
w nieco późniejszym okresie). Do zespołu
zabudowań parowozowni należą też budynki
stacji pomp, wieża ciśnień, magazyn i
kotłownia. Po zewnętrznych urządzeniach
do nawęglania (zasieki węglowe, dźwigi)
i wodowania (krany) i szlakowania
(kanały oczystkowe) parowozów pozostały
dziś jedynie ślady.
Z biegiem czasu parowozy były coraz to
dłuższe (zwiększenie ich mocy powodowało
m.in. konieczność wydłużenia kotła). By
móc nadal w pełni korzystać z
parowozowni w latach 20-tych ubiegłego
wieku wbudowano nową obrotnicę o
średnicy 16 m. Dla jeszcze dłuższych
parowozów wybudowano nowe parowozownie
tzw. wachlarzowe (zarówno na stacji
osobowej jak i towarowej). By stara
parowozownia nie stała pusta
postanowiono w niej wykonywać bieżące
naprawy wagonów i tendrów.
Jeszcze na przełomie lat 80 i 90 ub. wieku okrąglak
służył jako miejsce stacjonowania
nieczynnych parowozów, tendrów oraz jako
warsztat, w którym szkolono przyszłych
mechaników kolejowych. W 1991 roku
zlikwidowano Lokomotywownię I kl. w
Pile. Ostatecznie eksploatację
parowozowni zakończono w połowie 1997
roku wraz z rozwiązaniem sekcji napraw
lokomotyw spalinowych. Do końca
ubiegłego wieku hala służyła jako garaż
dla drezyn oddziału zajmującego się
utrzymaniem linii kolejowych i magazyn
materiałów drogowych. Potem, ze względu
na stan techniczny dachu, pozostaje nie
użytkowana.
Należy zrobić wszystko by ten zabytkowy
i ważny dla miasta zespół obiektów
architektury przemysłowej pozostał
trwałym elementem panoramy Piły. Zadanie
postawione przez członków stowarzyszenia
Pilska Parowozownia – OKRĄGLAK jest
sporym wyzwaniem nie tylko dla samych
pomysłodawców, ale przede wszystkim dla
włodarzy majątku i miasta Piły.
Piotr Rogoziński
Powyższy
materiał ukazał się w „Kronice
Wielkopolski” Nr 4(124) rok 2007 str.
101-106